Masthead header

Sinä kysyt, sisko vastaa. Osa 8: Somekampanjan hallinnointi

”Heippa! Ensiksi haluan sanoa: Kiitos! Teidän viestiminen ja meno on selkeää ja arvostettua. Minulla olisi teille kysymys somekamppiksista ja niiden suunnittelusta. Mitkä ovat parhaat vinkkinne tähän? Eli jos oletetaan, että on tulossa jokin tapahtuma jota puffataan – onko teillä jotain konkreettista työkalua/exceliä/muuta järkevää työkalua millä saatte pidettyä sisällöt kuosissa? Entä milloin kannattaa satsata kovimmat paukut markkinointiin? Mikä on liikaa ja mikä on liian vähän? Ystävällinen kiitos vastauksesta, Minna”

Hei vaan Minna ja kiitos kysymyksestäsi! Siskot ovat myös aika otettuja tuosta palautteestasi. Tuntuu hyvältä, että käsittelemämme asiat ovat olleet iloksi.

Kysyit somekamppisten käytännön suunnittelusta ja toteutuksesta. Aiheesta riittäisi juttua koko viikoksi, mutta yritämme olla ytimekkäitä.

Hyvä sosiaalisen median kampanja on toteuttajansa näköinen, luova, yhdistää ihmisiä ja kutsuu heitä toimimaan. Ei siis riitä, että kampanja on vain nätin näköinen. Kotimainen Paahtimo Papu on hyvä esimerkki onnistuneesta somekampanjasta. Suuren maailman somemeininkiä pääsee aistimaan tutustumalla American Expressin Small Business Saturdayhin.

Siskot eivät tarvitse (tällä hetkellä) yhteisten juttujensa hallinnointiin muuta kuin Google-kalenterin (jonne olemme merkinneet kaikki tulevat postaukset ja vastuut), GoogleDocsit (joissa pidämme listaa blogiaiheista, tavoitteistamme ja ideoistamme) ja Evernoten (jota olemme käyttäneet GoogleDocsin tavoin). Molemmat toki tahoillaan käyttävät vielä omia hyväksi havaitsemiaan välineitä, kuten TeuxDeux-tehtävälistaa. Mainitsemasi Excel sopii vallan mainiosti välineeksi, jos se on itsellesi tuttu ja helppokäyttöinen.

Jos sopankeitossa on mukana kuitenkin useampi kokki, täytyy hallinnointiin kiinnittää entistä enemmän huomiota. Yksi suosituimmista välineistä omien somekanavien ja -kampanjoiden hallinnointiin on Hootsuite. Se sopii kaikenkokoisille porukoille ja on ihan toimiva työväline. Välinettä tärkeämpää on kuitenkin se, että kamppikseen tehdyt päivitykset/muutokset ovat reaaliajassa kaikkien tarkasteltavissa.

Kun työvälineet on valittu, kamppis suunniteltu ja selkeät tavoitteet asetettu, siirrytään toteutukseen.

Jotta somekampanja olisi nimensä mukaisesti sosiaalinen, tulee toteuttajien olla valmiita vuorovaikutukseen kampanjasta innostuneiden kanssa. Jos loit kampanjallesi oman aihetunnisteen (hashtagin), keskustele sitä käyttäneiden kanssa. Repostaa, retviittaa, kommentoi ja tykkää! Keskustelu on eliksiiriä kampanjallesi! (Jos keskustelu lopahtaa tai sitä ei synny, tarkista sopiiko julkaisemasi sisältö kyseiselle alustalle.) Jos kampanjasi sisältää useita kohokohtia kuten tapahtumia tai lanseerauksia, on aktiivisin kampanja-aika juuri ennen näitä tapahtumia. Myös ennen koko kampanjan alkua kannattaa olla aktiivinen. Näin herättelet seuraajiasi tarkkailemaan julkaisemaasi sisältöä ja tavoitat heidät varmemmin myös varsinaisen kamppiksen alkaessa!

Kun somekampanjasi on ohi ja pystyt taas hengittämään, on aika analyysin. Mikä toimi, miksi ja miten tuota hyväksi havaittua juttua voisi käyttää toistamiseen? Kampanjan aikana kannattaa ottaa kuvakaappauksia sekä toimivista että onnettomista jutuista. Miten tavoitteet toteutuivat? Hyvin vai jopa yli odotusten?

Toivottavasti näistä mietteistämme oli apua sinulle, Minna!

Lähetä kirjoitus ystävälleOta yhteyttä siskoihin

Your email is never published or shared. Required fields are marked *

*

*