Masthead header

Sinä kysyt, sisko vastaa. Osa 6: Kenelle Facebook-mainos kannattaa kohdentaa?

Margit halusi tietää Facebook-mainonnasta ja lähetti siskoille kysymyksen.

”Onko tutkimusta/tietoa kumpi on tehokkaampaa – valita mainoksen saajaksi seuraajat ja heidän ystävänsä vai omavalintainen kohdentaminen; meidän tapauksessa sisustajat ja naisten muodista kiinnostuneet. Kiitos teille !!”

Kiitos sinulle, Margit! Tässäpä onkin monitahoinen kysymys purtavaksi.

Facebook-mainonta, kuten kaikki somemainonta, voi olla tosi kannattavaa tai tosi turhaa. Paljon on nimittäin kiinni sinusta ja siitä, kuinka hyvin tunnet sivustasi tykänneet ihmiset ja heidän mieltymyksensä. Yhtään vähäisempi painoarvo ei ole sillä, kuinka tarkasti tiedät yrityksesi kohderyhmän.

Määrittele tavoitteesi

Mainontaa ja markkinointia voi harrastaa ilman tavoitteitakin, mutta järki siitä touhusta on paennut. Sen sijaan mainonta ja markkinointi tarkka tavoite mielessä on kannattavaa! Facebookissakin.

Päätä siis ensin mitä tavoittelet. Haluatko uusia tykkääjiä? Mainostatko jotain tiettyä tuotetta tai tapahtumaa? Vai onko tavoitteesi ohjata Facebook-käyttäjiä nettisivuillesi? Tämä vaikuttaa myös mainostyyppiin: mainostatko sivuasi vai esimerkiksi jotain tiettyä julkaisua?

Tavoitteen lisäksi aiemmat kokemuksesi FB-mainonnasta vaikuttavat siihen, miten sinun kannattaa kohdentaa tulevat mainoksesi. Onko FB-sivusi tykkääjissä paljon asiakkaitasi? Ovatko he ostaneet myymääsi palvelua/tuotetta viimeisen vuoden aikana? Kuinka todennäköistä on, että he palaavat luoksesi uuden kauppalistan kanssa?

Sosiaalinen media mahdollistaa tehokkaan puskamarkkinoinnin.

Jos tunnet kohderyhmäsi hyvin, saatat onnistua kohdentamaan myös Facebook-mainoksesi oikein. On kuitenkin syytä arvioida koostuuko Facebook-sivusi väki kohderyhmääsi kuuluvista henkilöistä. Jos sivusi tykkääjät ovat sekalainen seurakunta sieltä sun täältä, ei heille kannata markkinoida paikkakuntasidonnaista palvelua. Mutta jos mainostatkin nettikauppaa, on järkipuhetta kohdentaa valtakunnallisesti kohderyhmäsi mukaan, sisustuksesta ja naisten muodista kiinnostuneille ihmisille. Kun onnistut määrittelemään kohderyhmäsi ja analysoimaan FB-sivustasi tykkäävien laumaa, pystyt hallitsemaan mainontaasi huomattavasti paremmin.

Tässä vielä toimintaohje:

Määrittele tavoite (Esim. Kevään uusien sohvatyynyjen sunnuntaikatselmukseen saapuvien määrän kasvattaminen)

Tee mainos

Kohdenna se oikein (Esim. Paikkakunnalla X asuvat 25-55-vuotiaat naiset)

Facebookilla on aika kattava Mainostajan ohje- ja tukikeskus, josta löytyy apuvälineitä juuri tuohon kohdentamiseen.

Lähetä kirjoitus ystävälleOta yhteyttä siskoihin

Your email is never published or shared. Required fields are marked *

*

*