Masthead header

Sinä kysyt, sisko vastaa. Osa 5: Yrityksen profiili vai yksityinen tili?

Anne Mari kääntyi siskojen puoleen kysymyksensä kanssa:

Onko yritykselle parempi tehdä sivu oman henkilökohtaisen profiilin alle vai aivan oma sivu omilla tunnuksilla? Nyt yrityksen sivu on oman sivuni alla, mutta näin en näe esim. asiakkaiden meistä postaamia kuvia, koska en ole heidän kaverilistallaan.

Kiitos jälleen kerran aivan mahtavasta kysymyksestä!

Anne Marin kysymyksessä on käytetty kahta erittäin tärkeää sanaa Facebookin kautta toimivalle. Profiili ja Sivu.

Profiili on jokaisen yksityisen  käyttäjän oma käyttäjätili

  1. Profiilissa voi rakentaa sitä kuuluisaa henkilöbrändiä tai sitten olla vain ihan tavallinen normaali ihminen, joka käy keskustelua omaan elinpiiriinsä kuuluvien ihmisten kanssa. Ja tietysti jakaa kissavideoita.
  2. Profiilit Facebook on tarkoittanut juuri siihen mihin niitä käytetäänkin. Ne ovat yksityisiä, joten markkinoinnin ja kaupallisen toiminnan paikka on Facebookissa aivan muualla. Tämän myötä esimerkiksi Tykkää & Jaa -kampanjat ovat Facebookin käyttäjäehtojen vastaisia, koska tällöin yksityinen profiili valjastetaan kaupalliseen tarkoitukseen. Ainakaan julkaisun jakaminen ei saa olla edellytys kilpailuun osallistumiseen.
  3. Profiililla on Facebookissa kavereita sekä mahdollisesti seuraajia. Profiilin seuraajat näkevät ainostaan julkisiksi määritellyt statuspäivitykset.

Sivu on yrityksen tai yhteisön julkinen tapa olla läsnä Facebookissa

  1. Sivuja hallinnoidaan yksityisellä profiililla
  2. Sivu luodaan yksityisen profiilin kautta
  3. Sivua ei voi olla olemassa sivun omilla kirjautumistunnuksilla

Näin Facebook varmistaa, että jokaisella Sivulla on joku yksityinen tili, jonka voi vastuuttaa Sivun tuottamasta sisällöstä. Sivulla voi olla useita ylläpitäjiä eri rooleissa. Oman yrityksen Sivu pitää siis aina olla niin sanotusti omien tunnusten alla.

Hyötynä tästä on se, että voit kirjautua Facebookiin aina yksillä tunnuksilla. Näet nopeasti mitä kaikkea hallinnoimillasi tileillä on tapahtunut.

Miten näen asiakkaideni kuvat?

Mahtavaa Anne Mari, että olet kiinnostunut asiakkaittesi tuottamasta sisällöstä!

Voit pyytää asiakkaitasi merkitsemään sinut julkaisuun, joka koskee sinua. Tämän he voivat tehdä muun muassa käyttämällä @-merkkiä. Kirjoittamalla Facebook statukseen ensin @-merkin ja heti sen perään yrityksesi nimen, pitäisi Facebookin merkitä yrityksesi Sivu kyseiseen julkaisuun. Kun Sivusi on merkitty julkaisuun, saat siitä ilmoituksen, jos asiakkaasi julkaisu on julkinen. Huom! Tämä toiminto ei syystä tai toisesta joka kerta toimi. (Jos tiedät miksi, kerro meillekin.) Voit harjoitella liittämällä Somesiskot seuraavaan omaan julkaisuusi!

Instagramissa voit pyytää asiakkaitasi käyttämään jotain tiettyä aihetunnistetta eli hashtagia, jolloin löydät heidän kuvansa. Lue juttumme Instagramin aihetunnisteista täältä. Hashtagit eivät valitettavasti toimi Facebookissa samalla tavalla. Facebook on muun muassa ilmoittanut, että aihetunnisteet eivät ole kaikkien käytettävissä.

Osa sinua ja yritystäsi koskeva somesisältö jää siis valitettavasti aina sinulta piiloon.

Lähetä kirjoitus ystävälleOta yhteyttä siskoihin
  • Lotta - Moi, olisiko kuitenkin niin että @-merkkiä käytettäessä nousee postaus ja linkkaus esiin vain jos postaajan oma profiili/julkaisu on määritelty julkisiksi?
    -LottaReplyCancel

    • siskot - Moi Lotta!

      Kiitos kommentista!

      @-merkin käyttö onnistuu yksityisessä profiilissa, vaikka julkaisu olisi määritelty vain kavereille nähtäväksi.

      Sivulla kaikki julkaisut ovat aina julkisia, joten linkkauksen @-merkillä pitäisi olla aina käytettävissä. Pöytäkoneella sen käyttö on varmempaa kuin mobiilissa.

      Mukavaa tiistaita toivottaa
      SatuReplyCancel

  • Mikä on gif? Kymmenen somesanaa. Osa 1. » Somesiskot - […] blogikirjoituksemme, jossa kerrotaan @-merkin käytöstä […]ReplyCancel

Your email is never published or shared. Required fields are marked *

*

*