Masthead header

Sinä kysyt, sisko vastaa. Osa 14: Viittausliikennespämmi – just niin paha miltä kuulostaakin.

Minna lähetti meille tosi vaikean kysymyksen, johon emme osanneet itse vastata. Koska halusimme auttaa naista mäessä ja oppia itsekin uutta, kutsuimme apuun valokuvaaja Johanna Hietasen. Johannalla on visuaalisen silmän lisäksi paljon ymmärrystä näistä hyvin epävisuaalisista asioista kuten koodihommista. Ja kun näppäimistökin kiitää sormien alla, on vastaus selkeänä edessämme. Kiitos avusta, Johanna!

Minna kysyy:

”Moikka Siskot! Tulitte ensimmäisenä mieleen, kun mietin kuka osasisi auttaa tai ohjata oikealle tiedon lähteelle kysymykseni kanssa. Meillä on blogi, ja ihan hiljattain kävijämäärä nousi aika merkittävästi. Mietityttää kuitenkin, kun piikit näyttävät niin ”tasaisilta” (ks. kuva). Onko mitään ideaa mitä tämä voisi olla, onko joku ihmeellinen automatisointi tms?”

13432288_10153717928988358_2347650308364904007_n

Johanna vastaa:

Viime aikoina useat esim. Google Analyticsin käyttäjät ovat saattaneet havaita tilastoistaan liikennettä tulevan hieman enemmän kuin normaalisti ja vieläpä monilta oudoilta sivustoilta. Silloin korkeat kävijäpiikit saattavat sotkea analytiikat ja on vaikea vetää johtopäätöksiä siitä, kuinka hyvin oma sometaktiikka toimii. Korkeat kävijäpiikit myös rasittavat sivuston suorituskykyä, varsinkin jos nettisivusi ovat jaetulla palvelimella. Useimmat yleisimmistä ja edullisimmista palvelintiloista sijaitsevat jaetulla palvelimella, jolloin samalla palvelimella sijaitsee muitakin nettisivuja ja suorituskyky jakautuu kaikkien sivustojen kesken.

Kuinka sitten selvittää, mistä liikenne tulee? Koska itselläni on käytössä juurikin Google Analytics, perehdyn asiaan sen kautta.

Löydät tarkempaa tietoa liikenteen lähteistä Google Analyticsin sivupalkissa kohdassa Hankinta → Kaikki liikenne → Kanavat. Täältä näet miten liikenne on jakautunut tyypeittäin.

  1. Organic Search: Hakukoneiden kautta tulevat kävijät
  2. Social: Sosiaalisen median kautta tulevat kävijät
  3. Direct: Kävijät, jotka tulevat sivuillesi suoraan esim. suosikkien kautta tai kirjoittavat osoitteen osoiteriville
  4. Referral: Kävijät, jotka esim. klikkaavat toisella sivustolla olevaa linkkiä sivustollesi
  5. Other: Kävijät, jotka eivät sovi mihinkään muuhun kategoriaan

Perehdymme tarkemmin Referral-kävijöihin, joiden joukosta löytyvät yleensä ne pahimmat mätämunat, jotka sotkevat analytiikkaa. Kun klikkaat Referral -linkkiä, saat eteesi tarkemman listauksen sivustoista, jotka ovat linkittäneet sivuillesi.

somesiskot spam

Koska allekirjoittanut ei ole hetkeen tuijottanut tätä osiota kovinkaan tarkkaan (kamoon, ei kai kukaan kesällä jaksa tylsiä tilastoja tutkia, jos ei aivan pakko ole!), havaitsemme joukossa olevan sekä kunnollisia, että hieman enemmän epäilyttäviä sivustoja (mm. website-analyzer.info / fix-website-errors.com). Yleensä liikenteen tunnistaa tosi raflaavista nimistään (mm. best-seo-offer.com / buttons-for-your-website.com) tai jopa siitä, että näiden sivustojen kautta tulevalla liikenteellä on korkea poistumisprosentti. Poistumisprosentilla mitataan kävijöitä, jotka vierailevat vain yhdellä sivulla ja poistuvat heti. Koska spämmibottien tarkoituksena on usein suorittaa vain yksi tehtävä ja siirtyä muille sivustoille tehtävän suorittamisen jälkeen, poistumisprosentti on usein täysi 100%.

somesiskot spam 2

Mitä nämä oudot sivustot sitten ovat ja miksi ihmeessä ne linkittävät justiinsa meidän nettisivuille?

Kyseessä on referral spam, eli kotosuomeksi sanahirviö viittausliikennespämmi.

On olemassa sekä hyviä että pahoja botteja. Botit ovat pieniä ohjelmia, jotka hoitavat ihmisten puolesta monia usein toistuvia toimenpiteitä internetin ihmeellisessä maailmassa. Muun muassa hakukonebotit vierailevat sivustollasi hyvät aikeet mielessään, etsien tietoa ja lisäten sen hakutuloksiin. Kun joku sitten googlettaa ”mitä tänään syötäisiin” tai ”lähin karkkikauppa”, on näiden bottien ansiota ettet joudu elämään nälässä tai sokeripuutostilassa.

Pienet pahat botit taas ajetaan verkkosivustolle haittatarkoituksessa, kuten etsimään sähköpostiosoitteita roskapostituslistoja varten tai jättämään blogiin spämmikommentteja, joissa mainostetaan jotain (yleensä turhaa) palvelua tai tuotetta. Viittausliikennespämmin perimmäinen tarkoitus näyttää olevan jäljen jättäminen analysointityökaluihin, jotta analytiikkaa tutkaileva taho klikkailisi linkkejä tutkiessaan, millaista tietoa sivustolta löytyy. Mitään konkreettista ne eivät sivuilla yleensä tee. Koska sivustoilla saattaa olla mitä tahansa, pahimmassa tapauksessa saat tuliaiseksi viruksen linkkejä klikatessasi (enkä nyt puhu mistään kesäflunssasta!). Älä siis turhaan klikkaa linkkejä suoraan, vaan googleta sivustot ensin, jos epäilet liikenteen olevan spämmiä.

Kuinka spämmiliikenteestä pääsee eroon?

  1. Voit suodattaa spämmilikenteen Analyticsissa sivusto kerrallaan, jos liikennettä on vain vähän tai jos sulla on jostain syystä ylimääräistä aikaa roppakaupalla.
    • Mene Järjestelmänvalvoja -osioon
    • Kaikki suodattimet → Lisää suodatin
    • Tyyppi: Muokattu
    • Valitse: Sulje pois
    • Valitse pudotusvalikosta ”Kampanjan liikenteen lähde”
    • Suodatinmalli: Tähän suodatettavan sivuston osoite
    • Tallennasomesiskot spam 3

Sivustoja syntyy kuitenkin kuin sieniä sateella, jolloin saat olla lisäilemässä uusia sääntöjä kerta toisensa jälkeen.

  1. Voit aktivoida Google Analyticsin bottisuodatuksen, joka hoitaa suurimman työn puolestasi:
    • Mene Järjestelmänvalvoja -osioon
    • Valitse ”Näkymän asetukset”
    • Ruksi ”Sulje pois tunnettujen robottien ja indeksoijien kaikki osumat”

somesiskot spam 4

Näillä neuvoilla saat turhan liikenteen piilotettua analytiikoista ainakin suurimmaksi osaksi. Mutta mitä sitten, jos haluaa eroon spämmiliikenteestä kokonaan, jottei se rasita nettisivujen palvelinta kävijäpiikeillään?

Jos ei-toivotun vieraan voi pysäyttää jo etuovelle, miksi antaa sen kävellä olohuoneeseen ja jäädä piileskelemään verhon taakse? Piilottamalla liikenteen analytiikoista et kuitenkaan estä sitä palaamasta sivuillesi kerta toisensa jälkeen. Siispä bannaamaan ei-toivotut vieraat! Olen toteuttanut bannaamisen WordPress-pohjaisilla sivuillamme WP-Ban (https://wordpress.org/plugins/wp-ban/) -pluginin avulla. Tämän pluginin avulla pystyy bannaamaan mm. yksittäisiä ip-osoitteita, ip-osoitealueita ja kokonaisia sivustoja.

somesiskot spam 5

Bannaamisen voi toteuttaa myös .htaccessiin kajoamalla, mutta vaikka itseni pieneksi nörtiksi miellänkin, olen arka koskemaan tähän maagiseen tiedostoon, jos vaihtoehtoinen tapa löytyy.

Lisää aiheesta ja myös .htaccessiin kajoamisesta mm. täällä (https://moz.com/blog/how-to-stop-spam-bots-from-ruining-your-analytics-referral-data) toisella kotimaisella, eli englanniksi.

Toivottavasti näiden neuvojen avulla saat siloiteltua analytiikat parempaan malliin ja olet kunnon someiskussa täsmällisten tilastojen ansiosta!

Kiitos, Johanna! Tästä oli iso apu!

Lähetä kirjoitus ystävälleOta yhteyttä siskoihin

Your email is never published or shared. Required fields are marked *

*

*