Masthead header

Saanko luvan? Somesiskojen kuvankäyttökoulu, osa 1

Tuhannet, tuhannet, tuhannet kuvat vilisevät silmiemme ohi päivittäin. Instagramiin ladataan yli 38 000 kuvaa joka minuuttiNäistä kuvista suurin osa unohtuu heti seuraavalla minuutilla. Hyvän kuvan merkitys korostuu ihmekännylöiden ja superhyperhybridikameroiden aikakaudella. Ja kun siitä julkaisemisestakin on tehty niin pirun helppoa!

Mutta mitenkäs se nyt taas menikään? Mitä ja kenen kuvia sai käyttää? Entäs omat kuvat? Kai nyt itse räpsäistyn kuvan saa julkaista missä vain, koska tekijänoikeus.

Tartutaanpa kuvaa raameista.

Siinä torinlaitaa talsiessasi otat kuvan, jossa näkyy miljöön lisäksi tyyppi jos toinenkin. Onko se ok? Se on ihan ok.

Julkisilla paikoilla saa valo- ja videokuvata.

Mikä sitten on tuo kuuluisa julkinen paikka? Julkisella paikalla voit viettää aikaa ilman, että kukaan tulee ajamaan sinua pois. Kadut, puistot, kirjastot. Julkista kaikki tyynni! Tarkkuutta tarvitaan julkisilta vaikuttavien paikkojen kanssa. Tällaisia paikkoja ovat esimerkiksi koulut ja virastot. Näitä siskot kutsuvat mukajulkisiksi, sillä ne ovat monesti kaikille avoimia, mutta eivät ihan kuitenkaan ole. Käytä toki maalaisjärkeä: kysy ja varmista, jos et tiedä.

No, nyt siitä torilla, siis julkisella paikalla, ottamastasi kuvasta tuli ”ihan jees” ja haluaisit julkaista sen jokaisessa palvelussa, johon olet lyhyen (mutta merkittävän!) somehistoriasi aikana hommannut tunnukset. Onko se ok? Se on ihan ok, kunhan…

… kuvassasi ei tapahdu mitään sellaista (esim. puskapissaa), joka voisi julki tullessaan loukata kuvassa näkyviä henkilöitä.
 
… kukaan kuvassasi olevista henkilöistä ei ole vetänyt paperipussia päähänsä kuvauskiellon merkiksi.

… et käytä kuvaa markkinointimatskussa. Mainos- ja markkinointikäyttöön tarvitaan aina lupa kuvassa näkyviltä henkilöiltä! Alaikäisten kohdalla luvan antaa, tai ei anna, huoltaja.

”Uuuuh, löytäiskö Google mulle blogikuvitusta…?”

Joskus tulee otettua niin huonoja kuvia, ettei niistä tunnista edes sitä julkista paikkaa. Tällöin tekee mieli ihan pikkuisen googlettaa. Josko joku lahjakkaampi olisi ottanut paremman kuvan, jota voisin käyttää!

Toisen kuvan julkaisemiseen tarvitaan aina lupa.

Niin mukavaa kuin olisikin napata kuvahaun esittelemät viisi (tuhatta) upeaa maisemakuvaa oman esityksen tueksi, on laki tässä yksiselitteinen. Oikeuden julkaista kuva voi antaa ainoastaan kuvaaja tai se taho, joka omistaa julkaisuoikeudet kyseiseen kuvaan. Mitä tämä tarkoittaa? Muotibloggari ei saa julkaista henkkamaukan katalogikuvia. Toisen kuvaa ei saa käyttää memen pohjana. Omia hääkuviaan ei saa julkaista ilman kuvaajan suostumusta.

Koska tekijänoikeus. Koska julkaisuoikeus. Koska oikeus.

Mitä sitten, kun sinulla on oikeus? Anna palaa? Siitä vaan?

Oikeus julkaista kuva kannattaa aina pyytää ja antaa kirjallisesti. Näin digiaikana sen voi tehdä sähköpostilla. Suullinen sopimus on kuin tänään virheetön halpavalokuvapaperi 2080-luvulla.

Julkaisusta sovittaessa määritellään missä kaikkialla kyseinen kuva julkaistaan ja kuinka monta kertaa. Esimerkiksi lehti- ja blogikuviin voidaan myöntää kertajulkaisuoikeus ja näin rajoittaa kuvien käyttöä myöhemmin. Blogikäyttöön luovuttamiisi kuviin voit asettaa lisäksi vesileiman. Jos näet omia kuviasi käytettävän luvattomasti, voit huomauttaa asiasta. Mikäli kyseessä on käyttö julkaisussa, voit laskuttaa toimitusta kuvasi käytöstä vaikka koron kanssa.

Muista mainita kuvaaja.

Tämä ei muuten ole mikään valinnainen juttu tai tapa antaa kuvaajalle näkyvyyttä. Kuvaaja mainitaan. Piste.

Mitä sitten, jos kuvaajasta ei ole tietoa?

Mieti ensin miksi näin on? Oletko saanut kuvan varmasti siltä taholta, joka omistaa oikeudet kuvaan? Vai oletko kenties hankkinut kuvan kuvapankista? Tällöin kannattaa tutustua hankkimasi lisenssin eli lupalapun pikkupränttiin.

Jäikö kysyttävää? Haluatko tarkentaa? Jatketaan keskustelua Twitterissä häsällä #saankoluvan.

Siskot muistuttavat, että kirjoitus käsittelee valo- ja videokuvausta Suomessa. Eri maissa eri maiden tavoilla!

Lähetä kirjoitus ystävälleOta yhteyttä siskoihin

Your email is never published or shared. Required fields are marked *

*

*