Masthead header

Pylväsmainonnan perusteet eli miten minusta tulee graafikko viidessä minuutissa?

Siskot huomauttavat: Ei sinusta tule graafikkoa viidessä minuutissa. Ei edes lukemalla tätä kirjoitustamme. Me vain laitoimme raflaavan otsikon, jotta klikkaisit. Jatka toki lukemista.

Siskot ovat ahkeria lehdykäntekijöitä. Olemme tehneet tosi rumia flyereita, jotka toimivat varmaankin erinomaisesti väen karkoittimina. Ja sitten olemme tehneet tosi kauniita lehtisiä. Sanomme tämän siksi, että ihminen, hän on perso kehuille, omilleenkin.

Oletpa sitten järjestötyöntekijä, yksinyrittäjä tai nuoriso-ohjus, on sanomattakin selvää, ettei budjetista voi aina irrottaa pennosia graafikon palveluihin. Siksi siskot rientävät avuksesi.

Suunnitelma voittaa aina

Kyllä te tiedätte mitä hyvin suunniteltu on.

Mieti ensin: Mitä olen tekemässä? Mainosta, ilmoitusta, kutsua? Tuloste vai digi? Missä käytetään? Laitanko tekstiä, lisäänkö kuvan? Mitkä värit?

Noin. Enää puuttuu se toinen puoli, ja homma on valmis.

Suosi selkeää, panosta persoonalliseen

Paperinen kutsu kevätjuhliin tai mainos Facebookiin, samat lainalaisuudet pätevät. Nykyihminen katselee päivittäin tuhansia kuvia, satoja mainoksia. Viestin täytyy olla niin mielenkiintoinen, että se pysäyttää ruutua pyyhkivän etusormen.

Niin, mikä pysäyttää sinun etusormesi?

Millaista pylväsmainosta sinä jäisit lukemaan tarkemmin?

Näistä esimerkeistä ei puutu ainakaan sitä peräänkuuluttamaamme persoonaa!somesiskot-millainen-on-hyva-ulkoasu-graafisia-vinkkeja001

Kerää faktat, päätä teksti: Mitä tapahtuu, missä ja milloin? Mistä saa lisätietoja? Hinta?

Siinä on tekstisi. Ja nyt jätät puolet pois. Kaikkea ei tarvitse kertoa, sillä faktat riittävät. Luota siihen, että se etusormen lihasta treenaava nykytyyppi hallitsee tiedonhaun. Linkki kotisivuillesi riittää. Unohda postinumero!

Kun asettelet tekstiä tiedostoosi, anna itsellesi lupa käyttää vain kahta erilaista fonttia. Ei kymmentä eikä edes viittä. Kahta. Valitse kaksi keskenään erilaista fonttia ja auta lukijaa sukeltamaan asiasi ytimeen. Jos käytät kymmentä fonttia, autat lähinnä migreeniä.

Google Fonts on hyvä perustietokanta fontin metsästäjälle.

Värit ovat värikkäitä

Ja niin kivoja! Jos vaikka yhdistelisi niitä kaikkia ja turisisi päälle mukavia kahdella fontilla ja kolmella kotimaisella. Siskot pyytävät kuitenkin harkitsemaan tätä. Vakavasti. Käytä sellaisia värejä, jotka tukevat viestiäsi ja toimivat yhdessä.

Design Seeds on nerokas sivusto kaikessa yksinkertaisuudessaan. Eikun väripaletteja selaamaan, mars!

Pienille pennosille paljon katetta

Keväisin fillarit puunataan, jarrut rasvataan ja paineet tasataan.

Mutta pyörä on jo keksitty.

Jos työsi ja tehtäväsi on kaikkea muuta kuin graafinen suunnittelu, markkinointi ja mainonta, armahda itseäsi. Siskot ovat selvinneet monesta tiukasta graafisesta paikasta muutamalla dollarilla, parilla eurolla. Kauniit elementit, valmiit lehdykät, kutsut… Nuo kaikki odottavat ostajaansa!

Creative Market, Graphic River ja Etsy ovat kauppapaikkoja, joissa ammattilaiset myyvät omia tuotteitaan tosi edulliseen hintaan. On selvää, että ainutlaatuista et voi tällä tavoin saada, mutta laadukasta ja näyttävää kyllä. Jos käytössäsi on Photoshop tai muu vastaava ohjelma, jolla pystyt avaamaan ja rakentamaan erilaisia kuvatiedostoja, anna mennä. Ehkä kevätjuhlakutsusi odottaa juuri sitä oikeaa kukkasta.

Lähetä kirjoitus ystävälleOta yhteyttä siskoihin

Your email is never published or shared. Required fields are marked *

*

*