Masthead header

Mittaristomato eli miten mitata somea?

Miksi netissä ja somessa ollaan? Miten ja mitä sähköisessä viestinnässä mitataan?

Yksinkertaisesti: Mitä tavoittelet – sitä mittaat! Kuulostaa simppeliltä, eikö?

Ensin tavoitteet kuntoon. Sen jälkeen mittariston pariin. Viestinnän tavoitteet nousevat yhteisösi strategiasta. Tunne strategia, jotta tiedät, mistä viestit.

Pelkkien tykkäysmäärien jahtaajan kannattaa asua Äkäslompolossa ja olla Jounin kaupan Sampo. Jos jahtaat tykkäysmääriä – tee se isosti.

Alla Somesiskojen esimerkkejä, mitä mitata ja miten.

Tiedottaminen ja mainostaminen

Viestintää in the old school style!
Mielenkiintoinen tapahtuma tai kampanja ei takaa suurta kävijämäärää ja huomiota. Etsi hyvä komppi viidakkorumpuun. Iske biittiä, kunnes kaiku kuuluu jo kauempana. Toisto, toisto, toisto. Jaksaa, jaksaa, jaksaa. Uudestaan, uudestaan, uudestaan.

Muutama vaihtoehto mitattavista määreistä:
1. Kuinka paljon tapahtuma keräsi kävijöitä/asiakkaita/jäseniä?
2. Kuinka laajalle viesti on levinnyt somessa?
3. Miten nettisivun kävijämäärät ovat kehittyneet?

Jos resurssisi ovat vähäiset, voit keskittyä vain tämän osa-alueen mittaamiseen.

Palvelu

Haloo? Onko siellä ketään?

Jos asiakas ei saa sinua kiinni, on turha ihmetellä, miksi sinä et saa asiakkaita. Omat prosessit kuntoon! Mittaa sitä, kuinka hyvin yhteisösi on tavoitettavissa. Estätkö itse omalla toiminnallasi muita olemaan asikkaitasi?

  1. Kuinka nopeasti vastataan, kun ihminen kysyy? Kuinka nopeaa on palvelu?
  2. Löytävätkö ihmiset etsimänsä tiedon nettisivuilta ja sosiaalisen median kanavista?

Yhteisö

Caring is sharing.

”Let it go, let it go”, lauloi jääprinsessa Elsa Frozenissa. Tee sinä samoin ja päästä irti viestinnän vallankahvasta. Parhaiten sinusta kertovat asiakkaasi ja jäsenesi. Oletko sinä ainoa totuuden torvi vai vahvistatko tarpeeksi muiden viestiä.

Mittaa, onko tapahtunut vallan jalkauttamista.

    1. Haluavatko ihmiset osallistua toimintaan somen kautta kommentoimalla, tykkäämällä ja jakamalla?
    2. Luovatko he sinuun liittyvää sisältöä?
    3. Annetaanko muiden luomalle sisällölle arvo tykkäämällä ja kiittämällä?

Tunnettavuus

Etsä tiedä, kuka mä oon?

Mittaa, kuinka hyvin teidät tunnetaan.

  1. Kuinka hyvin kohderyhmänne tuntee teidät?
  2. Tietääkö kohderyhmänne, millainen porukka olette ja mitä toiminnallanne tavoittelette? Näkyykö, se mitä tavoittelette, toiminnassanne ja viestinnässänne?

Tätä kannattaa selvittää säännöllisin väliajoin kyselyillä. Kyselyiden tekeminen kannattaa aloittaa yksinkertaisesta palautekyselystä.

Arvovaikuttaminen

Lobbaamista, kannanottamista ja äänessä olemista. Olet oman asiasi asiantuntija. Ole sitä rohkeasti. On vaikeaa mitata ihmisten arvomaailmaa ja siihen vaikuttamista.

Helppoa on mitata omaa toimintaa.

  1. Miten on toimintakauden aikana pyritty vaikuttamaan yhteisösi erityisalan kysymyksiin? Tai laajemmin yhteiskunnassa tuotu esille yhteisösi näkökulmaa yleiseen keskusteluun?
  2. Miten se viesti on vastaanotettu?
  3. Millaisen näkyvyyden se on saavuttanut?

 

Näillä Somesiskojen mittareilla pääset jo erittäin hyvään alkuun! Muista, että mittaustesi tulokset on tarkoitettu toimintasi parantamiseen. Mittaaminen vain mittaamisen ilosta on hauskaa, mutta vain hauskaa.

Lähetä kirjoitus ystävälleOta yhteyttä siskoihin

Your email is never published or shared. Required fields are marked *

*

*