Masthead header

Mikä on gif? Kymmenen somesanaa. Osa 1.

1. Hashtag

Häsä. Aihetunniste. Tärkeä osa someviestintää, nykyään myös puhekieltä. Hashtagilla löydät samaan aiheeseen liittyvät somesisällöt helposti. Avainsana, joka kertoo viestisi ytimen sekä liittää sen laajempaan keskusteluun samasta aiheesta. Käytössä erityisesti Twitterissä ja Instagramissa. 1990-luvun IRC-kasvatit voivat muistaa häsän jo noilta ajoilta. Retroa – ei, vaan valtavirtaa. Sana hashtag lisättiin Oxford Dictionaryyn vuonna 2014. Lue juttumme häsän käytöstä Instagramissa.

2. Emoji

emoji

Emojit ovat pieniä kuvakkeita, joita voi käyttää keskusteluissa erilaisten asioiden ja tunnetilojen alleviivaamiseen kirjoitetun kielen lisäksi. Emojit ovat lähtöisin Japanista. Suora ja karkea käännös alkuperäiskielestä tarkoittaa kuvahahmoa.

Emojien suosion myötä niiden käyttö on lisääntynyt myös markkinoinnissa. Tuotemerkille räätälöidyt emojit yleistyvät. Kysykää vaikka Isac Elliotilta.

3. Viraali

Viraali on netissä – erityisesti eri sosiaalisten medioiden kautta – nopeasti ja räjähdysmäisesti leviävä ilmiö. Markkinointiosaston päiväuni, mutta kriisiviestijän painajainen. Onnistuu yleensä silloin, kun et halua. Ei onistu silloin, kun sitä eniten yrität.

4. Striimaus

Netin kautta lähetettävä kuvalähetys – myös suoratoistona tunnettu. Periscopen kautta mahdollistunut koko kansan käyttöön ilman monimutkaisia laitehankintoja. Juuri kaikkien käyttöön avattu Facebook Live on kova haastaja. Ehdottomasti vuoden 2016 The Juttu. Ehdota pomolle striimauksen mahdollisuuksien kartoittamista, niin surffaat someaallon harjalla.

5. Meemi

Hölmö kuvan ja tekstin yhdistelmä, joka ei ole enää pelkkä ilmiö, vaan perustavanlaatuinen osa nettikeskustelua. Englanniksi ’meme’. Kuvissa toistuvat usein samat klassikot ja meemiksi päätyminen on suuri kunnianosoitus (tai nöyryytys), jonka somekansa voi antaa.

meemi

Meemejä käyttäessäsi, muista ottaa huomioon kuvien käyttöoikeuksiin liittyvät seikat!

6. Gif

Lyhyt – ja usein aivan järjetön! – video, joka toistuu loputtomalla loopilla (alkaen loputtuaan heti alusta uudelleen). Käyvät kätevänä kommenttina nettikeskusteluissa meemien tavoin – kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.

gif

7. Tag – tägääminen

Tägääminen tarkoittaa merkitsemistä. Voit tägätä toisen käyttäjän esimerkiksi kuvaan, kommentiin tai statukseen. Näin saat ystävälle tai yhteistyötaholle viestin häntä koskevasta tai mahdollisesti kiinnostavasta somesisällöstä. Kohteliasta tehdä yhteistyökumppaneille. Epäkohteliasta tehdä kavereille, jos jaat epämääräisiä bilekuvia.

Lue blogikirjoituksemme, jossa kerrotaan @-merkin käytöstä Facebookissa.

8. Ping

Kun näet somesisältöä, jonka tiedät koskevan kaveriasi, tägää hänet (kts. yllä) ja kirjoita ”ping”. Käytetään herättämään huomiota etenkin silloin kun kaverisi huomio tarvitaan ongelmanratkaisuun. Käytetty ohjelmointikielessä alunperin yhteyksien toimivuuden testaamiseen.

9. Shoutout

Someajan kehu! Kun haluat vinkata omalle somepiirillesi mielenkiintoisesta käyttäjästä tai sivustosta, tägää käyttäjätunnus julkaisuusi kehujen kera. Tällöin voit mahdollistaa toiselle lisää huomiota ja seuraajia. Muista aina vastavuoroisuus. Mä rapsutan sun selkää, joten rapsuta sä mun.

Twitterissä perjantaisin käytössä #ff eli followfriday. Häsän avulla voit kertoa, ketä mielestäsi kannattaa seurata! Tänään Somesiskojen kehut menivät hienosta vaikuttamistyöstä Kehitysvammaliitolle!

kvl

10. Spämmäys

Tätä sanaa Somesiskot ovat jo itse käyttäneet kertoessaan miten saat paljon seuraajia. Spämmääminen on jonkin viestin jakamista roskapostimaisesti. Spämmäyksessä kohderyhmä sekä keskustelu on unohdettu. Haluttu viesti tuutataan luottaen määrään – ei laatuun. Toisto on tärkeä markkinointikeino, mutta sen pitää olla tarkkaan suunniteltu, jottei se muutu spämmäämiseksi.

Lähetä kirjoitus ystävälleOta yhteyttä siskoihin

Your email is never published or shared. Required fields are marked *

*

*