Masthead header

Mikä helvetin algoritmi?

Älypuhelimet ja digitalisoituminen ovat tehneet meistä laiskoja. Usko pois. Haluamme, että nettisivut seuraavat käyttäytymistämme, jotta tulisimme palvelluksi parhaalla mahdollisella tavalla. Olemme lyhytpinnaisia ja kaipaamme tietoa nopeasti.

Mukavuudenhalumme  takia sosiaalisen median sivustot ovat kehittäneet algoritmin.

Kun 2007 Facebookissa oli kymmenen kaveria, joista kaksi tuotti sinne sisältöä päivittäin, ei ollut tarvetta järjestää tietoja monimutkaisin perustein erilaisiin tärkeysjärjestyksiin. Yksi ihminen pystyi lukemaan kaiken päivän aikana Facebookiin päivitetyn tiedon helposti. Vähitellen kavereita alkoi tulla lisää. Vähitellen kavereilla alkoi olla enemmän sanottavaa.

Kaikkea ei ehdi enää lukemaan.

Facebookilla on lähes 1,6 miljardia aktiivista käyttäjää ja jokaisella alle 35-vuotiaalla keskimäärin 250 Facebook-kaveria. Mitä enemmän ihmisiä tuottaa sisältöä sosiaaliseen mediaan, sitä vähemmän sen kokonaissisällöstä yksi ihminen pystyy katsomaan.

Tämän takia on olemassa algoritmi. Algoritmi yrittää selvittää, mistä olet kiinnostunut. Se pyrkii järjestämään sivuston sisällön mukavasti siten, että näkisit sinua kiinnostavia päivityksiä. Facebookin algoritmi on hyvin monimutkainen ja muuttuu jatkuvasti. Se on sitä korkeampaa matikkaa.

Myös Twitter käyttää algoritmia eikä aikaakaan, kun myös Instagram liittyy joukkoon.

Sosiaalisen median areenat haluavat, että pidät algoritmia asiakaspalveluna ja hyvänä juttuna. Algoritmi ei kuitenkaan ole luotu palvelemaan vain sinua.

Algoritmi on olemassa myös yrityksiä varten. Ilmaisia lounaita ei ole.

Ilmaiset somepalvelut voivat pysyä ilmaisina ja menestyä vain mainostulojen avulla. Esimerkiksi Facebook saa suurimman tulokertymänsä pieniltä yrityksiltä. Koska käyttäjiä ja sisältöä on paljon, joutuvat yritykset kilpailemaan ihmisten huomiosta. Tähän Facebook tarjoaa avuksi maksettua näkyvyyttä. Kun annat Facebookille rahaa, se antaa tuottamallesi sisällölle lisää näkyvyyttä.

Algoritmi pakottaa pienen yrityksen tai yhdistyksen maksamaan näkyvyydestä sosiaalisessa mediassa. Facebook, Instagram ja Twitter voivat päättää, miten laajalle yritysten ja yhdistysten viesti sosiaalisessa mediassa leviää. Vaikka algoritmi pakottaa meidät somepalveluiden käyttäjät pyrkimään parhaaseen ja mielenkiintoisimpaan sisältöön kuluttajan kannalta, on se myös varmistamassa, ettei pelkällä kiinnostavalla sisällöllä pärjää tai tavoita kohderyhmäänsä.

Siihen tarvitaan myös luottokorttia.

Pienelle toimijalle tärkein asia on orgaaninen kattavuus.

On pyrittävä tekemään mahdollisimman kiinnostavaa sisältöä, jotta orgaaninen kattavuus jokaisella julkaisuilla pysyy mahdollisimman korkeana. Orgaaninen kattavuus tarkoittaa sellaista näkyvyyttä, josta ei ole maksettu.

Algoritmia voi yrittää myös kouluttaa. Huolehdi, että tykkäät, jaat ja kommentoit niitä julkaisuja, joita haluat nähdä myös jatkossa. Kehota myös omia seuraajiasi tekemään niin.

Aina ei kuitenkaan tarvitse turvautua pelkkään orgaaniseen eli luomuun. Hyvin kohdennettu, maksullinen Facebook-kampanja on pienelle toimijalle suurella somen valtatiellä käväisy kiihdytyskaistalla.

Lähetä kirjoitus ystävälleOta yhteyttä siskoihin

Your email is never published or shared. Required fields are marked *

*

*