Masthead header

Jokanaisen – ja miehenkin – viestintäsuunnitelma

1. Nettisivut

Sähköisen viestinnän emoalus, selkäranka ja kivijalka. ”Kuka niitä lukee” -ajattelu on saha, jolla katkaiset oman oksasi nopeasti. Sillä vastaus on ”kaikki”. Kaikki lukevat nettisivujasi. (Tai ainakin ne, jotka ovat kiinnostuneita toiminnastasi.)

Päivitä, älä päivittele

Nettisivujesi tärkein asia on niiden ylläpitäminen. Kun yhteystietosi vaihtuvat – päivitä nettisivut. Kun tapahtumasi on päättynyt – päivitä nettisivut. Kun suunnittelet mitä tahansa uutta – päivitä nettisivut.

Tieto EI lisää tuskaa

Mutta sen puute kyllä. Älä jatka lukemista, jos nettisivusi eivät ole ajan tasalla. Houkutteleva sisältö ei ole houkuttelevaa, jos se on vanhaa. Kävitkö päivittämässä nettisivut. Hyvä. Voit lukea eteenpäin.

Nettisivuilta etsitään tietoa. Nettisivut eivät ole paikka hymiöille ja runomuodossa oleville kaskuille – ellet ole teini-ikäinen bloggari. Nettisivuilta etsitään tietoa. Kirjoita sinne siis tietoa. Ei mitään turhaa. Jos haluat fiilistellä, lisää sivuillesi blogi. Blogissa voit tunnelmoida ja leikkiä luovuudellasi.

Kirjoita nettivuillesi lyhyesti ja ytimekkäästi. Muokkaa tekstiä niin, että tärkeimmät sisällöt pomppaavat nopeasti lukijan näkökenttään.

2. Some

Haukkaa vain niin iso pala kakkua kuin jaksat syödä. Nyrkkisääntö: mitä teet – tee se hyvin. Vauhdissa voi unohtua tarkoituksellisuus. Kohta käsissäsi on monta tiliä, joista yhtäkään et ehdi ylläpitää kunnolla. Myönnetään. Been there, done that!

Jos olet itsesi ainoa someresurssi, hyvä ihminen, myönnä rajallisuutesi. Ennen hyvän käyttäjätunnuksen keksimistä pysähdy ja kysy itseltäsi seuraavat kolme kysymystä:

 

1. Mitä kyseinen sovellus tuo omaan viestintääsi?

2. Minkä tavoitteen haluat sillä saavuttaa?

3. Onko tavoite saavutettavissa, jos vuorokaudessasi on vain 24 tuntia?

 

Kuuta on syytä kurotella. Jos käytössäsi ovat kuitenkin vain tikapuut, kannattaa ensimmäinen etappi olla vähän matalammalla.

Muista, että somessa ei mitata menestystä vain seuraajien määrässä. Viestin oikea kohdentaminen ja laadukas sisältö tuovat sinulle tärkeät seuraajat mukanaan. Täydellä torilla on turha huudella, jos yleisösi ei ole paikalla tai viestisi on epäselvä.

3. Sähköpostisuora eli vanha kunnon Newsletter

Klassista sähköpostisuoraa arvostetaan aivan liian vähän. Kerää nettisivuilla, somessa ja tapahtumissasi listaa ihmisistä, jotka ovat kiinnostuneita toiminnastasi. Voit jaotella heitä kiinnostuksen kohteen mukaan eri kohderyhmiksi. Nämä ihmiset haluavat, että pidät heidät ajan tasalla. Muista myös tehdä se!

Uutiskirjettä voit hyödyntää myös sisäisessä viestinnässä. Kerro työkavereillesi, mitä teet.

Vinkki: Muista käyttää piilokopiota! Sinulla ei ole lupaa kertoa uutiskirjeen saajille, ketkä kaikki muut saavat saman uutiskirjeen. Kirjoita vastaanottajien sähköpostiosoitteet piilokopio-kenttään.

Lähetä kirjoitus ystävälleOta yhteyttä siskoihin
  • Soili Sirola - Hyviä vinkkejäReplyCancel

  • Anu Heiskanen - Kiitos tästä. Sain tämän silmiini juuri ennen työtekijäkokousta. Monistus ja jakoon. Toivottavasti melko vallaton meno muuttuu näillä ohjeilla.ReplyCancel

    • siskot - Jes, Anu! Hyvä kuulla, että kirjoituksesta oli konkreettista apua.ReplyCancel

Your email is never published or shared. Required fields are marked *

*

*