Masthead header

Facebookin tärkeät numerot eli onko tykkääjien määrä tärkeintä?

Kun Somesiskot aloittivat, halusimme heti laittaa Facebook-sivumme taustakuvaksi mottomme: ”parempi yksi seuraaja kohderyhmästä kuin kymmenen työkavereista”. Samalla muistutamme itseämme päivittäin siitä, mitä tavoittelemme.

Luvut ovat tärkeitä somea mitatessa. Lukuja ei kuitenkaan tule lukea vain tuijottamalla tykkääjämäärään. On tiedettävä, mitä luvuista etsii ja millaisen arvon niille antaa. Jos olet aivan hukassa etkä todellakaan tiedä, mitä somen luvuista kannattaisi etsiä, suosittelemme tähän kohtaan pientä itsesäälin hetkeä. Teemabiisiksi sopii U2-yhtyeen klassikko I still haven’t found what I am looking for.

Älä huoli, kyllä se sieltä vielä löytyy. Eri somekanavista on helposti irrotettavissa monia eri lukuja. Vain yhteen lukuun keskittyminen antaa erittäin yksipuolisen kuvan onnistumisesta.

Pelkkä seuraaja- tai tykkääjämäärä ei kerro onnistuneesta someviestinnästä.

Facebookissa tärkeitä lukuja ovat tiedot ”faneista”, orgaaninen kattavuus sekä sitoutuminen julkaisuihin.

Ketkä sinua fanittavat?

Tiedot faneista kertovat siitä, kuinka hyvin Facebook-sivusi tykkääjät osuvat yhteen kohderyhmäsi kanssa. Tuottamasi sosiaalisen median sisältö kiinnostaa juuri tätä porukkaa ja he haluavat tukea sanomaasi ja toimintaasi. Jottet pyörittäisi tyhjää linkoa, tämän porukan kannattaa olla jotain muuta kuin työkavereitasi. Jos Facebook-sivusi fanit ovat juuri se porukka, jonka olit asettanut kohderyhmäksesi Facebook-viestinnälle, huuda BINGO!

Aito näkyvyys on maksettua tärkeämpää.

Orgaaninen kattavuus tarkoittaa näkyvyyttä, joka on sinulle ilmaista. Itsestään leviävä viesti on uskottavampaa ja vakuuttavampaa kuin maksettu kattavuus. Orgaaninen kattavuus kertoo siitä, kuinka viestisi leviää ihmiseltä toiselle. Kattavuutta nimittäin saa aina rahalla. Määrä ei kuitenkaan todellakaan korvaa laatua. Orgaaninen kattavuus on laatua – maksettu on määrää. Lue toisesta postauksestamme lisää orgaanisesta kattavuudesta ja sen merkityksestä.

Orgaanista kattavuutta saadaan lisättyä muun muassa trendikkäällä työntekijälähettilyydellä. Jos omat työntekijäsi ovat innostuneita viestistäsi, jakavat he ylpeinä postauksiasi. Viesti leviää heidän verkostoihinsa ja orgaaninen kattavuus kasvaa. Muista, että työntekijälähettilyys ei onnistu pakottamalla vaan rohkaisemalla.

Onko viestisi uskottava ja kiinnostava?

Pelkkä kattavuus ei vielä kerro paljoa. Kuten kaikissa suhteissa myös viestintäsuhteessa sitoutuminen on tärkeää. Kattavuutta saa aina kasvatettua rahalla. Sitoutuminen kertoo viestisi kiinnostavuudesta. Sitoutuneet ihmiset ovat klikanneet julkaisuasi, kommentoineet tai tykänneet siitä. Tällöin olet ehkä juuri saanut Facebookin kautta kävijän nettisivuillesi, mikä on ensiarvoisen tärkeää kuten aikaisempi postauksemme kertoo.

Enemmän kuin tykkääjämäärä seuraa siis yllämainittuja lukuja. Rahalla saatu väärin kohdentunut yleisö, joka ei sitoudu viesteihisi on epäonnistunut someviestintä, vaikka tykkääjämäärä ulkopuoliselle komealta näyttäisikin. Älä siis kadehdi komeaa kakkua naapurin Facebook-sivulla, koska tiedämmehän vanhan totuuden:

Moni tykkääjämäärä päältä kaunis, silkkaa silkkoa sisältä.

 

Lähetä kirjoitus ystävälleOta yhteyttä siskoihin

Your email is never published or shared. Required fields are marked *

*

*