Masthead header

Älä tuuttaa ja pari muuta arkista somemokaa.

Sosiaaliset mediat ovat kätevyyden huipentuma. Sen lisäksi, että ne ovat kivaa ajanvietettä, ne ovat oikeasti tosi hyödyllisiä. Missä sinä olisit ilman Facebookia? Twitteriä? Instagramia? Moni pienyrittäjä olisi työtön tai siirtynyt jo aikaa sitten palkolliseksi. Monen järjestön, harrastusporukan ja urheiluseuran sisäinen viestintä olisi kömpelöä ja hidasta ilman erilaisia ryhmäviestipalveluita. Tänään ja huomenna What’s App laulaa.

Jos nyt rehellisiä ollaan: monella meistä olisi vain tajuttoman paljon tylsempää ilman sosiaalista mediaa.

Joskus kuitenkin menee pieleen.

Arkiset somemokat eivät ole vain kauneusvirheitä. Pahimmillaan ne ovat jo toimintamalleja, jotka ihan oikeasti eivät toimi. Tsekkaa omat somekanavasi kuntoon näiden vinkkien avulla.

Älä tuuttaa

Kaikki haluavat jalansijaa joka puolelta. Facebook haluaa näkyä Twitterissä, Twitter haluaa näkyä Facebookissa, Instagram haluaa näkyä Twitterissä, Facebookissa, Tumblrissa, Flickrissä. Vaikka missä! Ihan kuten sinäkin.

Mikäs sen kätevämpää kuin automatisoida kaikki automatisoitavissa oleva. Sinne vaan, Facebook-julkaisut suoraan Twitteriin, Twiitit Facebookiin. Instagramiin lataamasi kuvat saat kaikkine kymmenine hashtageineen suoraan FB-sivullesi. Kätevyyden huipentuma.

Mutta hyvyyden huipentuma se ei ole. Jokainen somepalvelu on ainutlaatuinen. Ihan kuten sinäkin. Siksi myös luomasi sisällön pitäisi olla ainutlaatuista. Paitsi jos olet Ellen DeGeneres, Beyoncé tai Oprah Winfrey, joiden kaikista julkaisuista tykätään sormet kipeinä.

Et ole kukaan näistä kolmesta? Jatka lukemista.

Niin kätevää kuin automatisointi onkin, lopeta se. Twitter ei julkaise FB-päivitystäsi tai näytä Instagram-kuvaasi. Sen sijaan twiittisi sisältää linkin, jota kukaan ei klikkaa. Usko pois. Vai oletko sinä joskus klikannut jonkun FB-linkkiä Twitter-virrassasi? Ai olet vai?! Olet se poikkeus.

Näkyvyytesi on aina sitä parempaa, mitä osuvampaa sisältöä onnistut luomaan jokaiseen mediaan. Tee strategia ja noudata sitä. Päätä millainen roolisi on Instassa, Snäpissä, Twitterissä ja Facebookissa. Harkittu sisältö on myös kohdennettua. Mitä paremmin tavoitat kohdeyleisösi, sitä merkittävämpiä sosiaalisen median profiilisi ovat.

Somettaminen on tekninen suoritus

Siskot muistavat ikuisesti sen hurmaavan Finnairin asiakaspalvelijan, joka vasta opetteli käyttämään Twitteriä. Hän vastaili julkisilla twiiteillä saamiinsa kysymyksiin aiheuttaen hellyyttävän reaktion muissa twiittaajissa. ”Hei, laita aina käyttäjätunnus vastaustwiittisi eteen, jotta vastaus menee perille”, ”Hei, täggään tähän tuon kysyjän, jotta näkee vastauksen”. Twitter on täynnä hyviä ihmisiä, ja lopulta Finnair-nainenkin oppi twiittaamaan.

Twiittaaminen, facebookkaaminen, snäppääminen. Kaikki vaativat vähän sorminäppäryyttä ja usein myös uuden opettelua. Älä jätä linkkirimpsua Facebook-postaukseesi tai lähetä Instagram-kuvaasi sellaisenaan Facebookiin niine kymmenine hashtageineen. Tee aina palvelukohtaiset muutokset ja oikolue. Oikolue. Oikolue. Oikolue.

Sosiaalisen median on tarkoitus olla… sosiaalinen.

Heipat, haloot. Kuulumiset. Toivotukset. Kiitokset. Aito vuorovaikutus huomataan ja sitä arvostetaan. Markkinointihöpötyksille viitataan kintaalla, mutta heipat ja haloot. Niihin kyllä vastataan. Tämä menestyneen Sue Brycen bloggausresepti toimii tosi hyvin myös muilla somealustoilla.

Kuten huomaat, on tärkeää olla vuorovaikutuksessa seuraajiensa kanssa.

Se yhteisö, se yritys, joka jättää huomioimatta tykkääjänsä ja seuraajansa, voi palata lentolehdykkäaikaan ja ostaa mainostilaa Keltaisilta sivuilta. Eikä Keltaisissa sivuissa mitään vikaa ole… Jos niistä tykkää.

Se yhteisö, se yritys, joka jättää huomioimatta tykkääjänsä ja seuraajansa, voi kerrata jo valmiiksi kriisiviestinnän perusteet. Vuorovaikutukseen kun aina kuuluu myös se kirpeä palaute, jota ei kannata poistaa nappi pohjassa.

Mittaamaton menestys

Käsi pystyyn, kuka ei mittaa omaa somea? Kenelle Facebookin statistiikat ja Twitterin analytiikat ovat todellinen mysteeri? Käsi pystyyn nyt, hei!

Somen mittaaminen on vähän kuin nuorteniltojen kävijämäärän ilmoittaminen vuosikertomuksessa tai palautekyselyn tekeminen tiukan koulutuspäivän jälkeen. Kun teet somen mittaamisesta tavan, helpottuu someprofiileiden päivitys kuin itsestään. Kun tiedät mitä seuraajasi odottavat sinulta ja mikä heitä ihan oikeasti kiinnostaa, ei aikaa mene arvailuun.

Toki mittaamisessakin on rajansa. Jos resurssisi ovat vähäiset, unohda monimutkaiset mittarit. Riittää, kun tiedät mihin aikaan seuraajasi ovat linjoilla ja minkä tyyppisiin julkaisuihin he sitoutuvat useimmiten. Lue siskojen aiempi postaus somen mittaamisesta ja ryhdy tuumasta toimeen!

Miltä näyttää?

Jos tämänkertaiset turinamme toivat ajateltavaa, hyvä niin. Jos kaikki oli jo selvää kuin pläkki, aina parempi. Jätä meille kommentiksi uusi vinkki miten välttyä somessa arkisilta kauneusvirheiltä!

Lähetä kirjoitus ystävälleOta yhteyttä siskoihin

Your email is never published or shared. Required fields are marked *

*

*